Köszöntjük plébániánk oldalán!
Kedves Látogató!
Szeretettel köszöntjük a felsőgödi plébánia honlapján. Először is köszönjük, hogy megnyitotta a honlapot, érdeklődik felőlünk. Őszintén reméljük, hogy elsősorban nem intézménnyel, szervezettel találkozik, hanem egy közösséggel, és annak az életével. Élő és aktív katolikus közösségünk több kisközösség egységéből formálódik. Róluk-rólunk szól a honlap. Továbbá tájékozódhat plébániánk aktuális eseményeiről, a szentmisék és az irodai fogadóórák rendjéről. Bemutatjuk még templomunk történetét, valamint az archívumban számos korábbi esemény anyaga olvasható.
Plébániánk az alsógödi plébánia testvérközössége, és egyben befogadó közösség, ezért minden érdeklődőt szeretettel látunk! Jó kapcsolatot ápolunk más felekezetekhez tartozó testvéreinkkel is. Közösségünk különösen igyekszik életté váltani a Bibliának ezt az üzenetét: „Ahol ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük.” (Mt 18,20) Hisszük, hogy bennünket Jézus Krisztus tesz igazi közösséggé.
Az Ő szeretetével fogadunk mindenkit, aki honlapunkra látogat.
plébános
Általános miserend: vasárnap: 8:30 és 18:00, szerdán és pénteken 18:00
2023. február 09. csütörtök
Bűnbánat és kiengesztelődés folyamata
2023. február 09. csütörtök
Bibliaóra bemutatása: Szerdánként tartjuk hetente, az esti szentmise után a plébánián. Isten szerelmes levele a fő téma. Jelenleg a János... Read More...
2023. február 09. csütörtök
A "LELKI ADOPTÁLÓK KÖZÖSSÉGE": 2022-ben, Gyümölcsoltó Boldogasszony ünnepéhez kötődően indítottuk el újból Gödön a lelki... Read More...
2023. február 09. csütörtök
A "NŐI KÖR" 2015 tavasza óta, a Felsőgödön megszervezett Szentlélek Szeminárium után kezdett el csírázni és szárba szökkenni. ... Read More...
2023. február 09. csütörtök
A "KEDDI IMACSOPORT" alkalmával a rózsafüzért imádkozzuk, kiegészítve más imákkal, megosztjuk egymással az életünk gondjait,... Read More...
- Részletek
- Írta: Heltovics Ede
- Kategória: Plébánia
- Találatok: 7454
Felsőgödi plébánia youtube csatornája
- Részletek
- Írta: Heltovics Ede
- Kategória: Plébánia
- Találatok: 7530
Plébánosok |
Káplánok, segédlelkészek |
||
Dr Miskolczy Jenő |
1917-1919 |
||
1919–1925 |
|||
1925-1926 |
|||
Sári József exp. |
1926-1927 |
||
1927-1935 1935-1952 |
Szalontai László (káplán) |
1935-1937 |
|
1937-1939 |
|||
1939-1940 |
|||
Percsich Vince (káplán) |
1940-1940 |
||
1940-1943 |
|||
1943-1944 |
|||
Traum Péter nyug. (káplán) |
1945-1947 |
||
1949-1951 |
|||
1952-1952 |
1951-1953 |
||
1952-1953 |
1951-1989 |
||
1953-1954 |
Gecse Gusztáv (káplán) |
1955-1956 |
|
1954-1958 |
1956-1959 |
||
1958-1959 |
1959-1961 |
||
1959-1963 |
|||
1962-1965 |
|||
1965-1966 |
|||
1966-1967 |
|||
1967-1968 |
|||
1968-1969 |
|||
1969-1971 |
|||
1971-1973 |
|||
1974-1976 |
|||
1976-1977 |
|||
1977-1985 |
|||
1985-1992 |
|||
1992-1994 |
|||
1994-1995 |
|||
1995-2008 |
|||
2008-2015 |
2008- |
||
2009-2010 |
|||
2010-2012 |
|||
Szabó Mihály (diakónus) |
2012-2013 |
||
2014-2015 |
|||
2015-2020 |
2018- | ||
2020- |
2018- | ||
Hivatásukra Felsőgödtől indultak |
|||
1978 |
|||
1982 |
|||
1989 |
|||
1994 |
|||
1995 |
|||
2002 |
|||
2016 |
Összeállította: a Bozóky Gyula Alapítvány.
- Részletek
- Írta: Heltovics Ede
- Kategória: Plébánia
- Találatok: 6269
Szentségek
(lsd. Dolhai Lajos: A szentségek teológiája, SZIT Bp., 2011, 373-377)
Fogalmak:
alapítás: szentírási vonatkozások a krisztusi szándékot illetően,
anyag: amihez a szentség kötődik, ami hordozza a szentséget,
lényeg: amitől szentség lesz a szentség.
Keresztség
Alapítása: Jézus megkeresztelkedik a Jordánban: Mt 3,13-17; Lk 3,21-22; ekkor „konszekrálja” a vizet.; Jézus szavai Nikodémushoz: Jn 3,5; Mennybemenetele előtt: Mt 28,19: „Menjetek, tegyétek tanítványommá az összes népet. Kereszteljétek meg őket az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében.”
Mk 16,16: „Aki hisz és megkeresztelkedik, üdvözül, aki nem hisz, elkárhozik.”
Anyaga: Távolabbi anyag: A természetes víz, folyó állapotban.
Közelebbi anyag: a keresztvíz alkalmazása: alámerítés, leöntés, meghintés.
Lényege: A Szentháromság hívása és a keresztelő cselekmény megnevezése: „N., én megkeresztellek téged az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében.”
Kegyelmi hatása: A keresztség gyümölcse vagy a keresztségi kegyelem gazdag valóság, amelyben benne van: az áteredő bűn és minden személyes bűn bocsánata;
új életre születés, ami által az ember az Atya fogadott fia, Krisztus tagja és a Szentlélek temploma lesz. Ugyanezen tény által a megkeresztelt beletestesül az Egyházba, Krisztus testébe és Krisztus papságának részesévé válik.
Bérmálás
Alapítása: Jézus Krisztus megígérte, hogy elküldi a Szentlelket: Jn 14,16: „Én pedig kérni fogom az Atyát, és más Vigasztalót ad nektek, hogy veletek legyen mindörökké.”; Jn 15,26:”Amikor eljön a Vigasztaló, akit elküldök majd nektek az Atyától, az igazság Lelkét, aki az Atyától származik, ő majd tanóságot tesz rólam.”. Jézus ígérete beteljesedett Pünkösdkor: ApCsel 2,38: „Tartsatok bűnbánatot, és keresztelkedjetek meg Jézus Krisztus nevében bűneitek bocsánatára; akkor megkapjátok a Szentlelket.” ApCsel 5,32: „Ezeknek a dolgoknak tanúi vagyunk, mi és a Szentlélek, akit Isten megadott mindazoknak, akik engedelmeskednek neki.”; Péter és János apostol Szamáriában: ApCsel 8,15-17: „Amint odaérkeztek, imádkoztak értük, hogy elnyerjék a Szentlelket, mert még egyikükre sem szállt le, csak meg voltak keresztelve az Úr Jézus nevében. Ekkor rájuk tették a kezket, és azok elnyerték a Szentlelket.”; Pál apostol János-tanítványokkal találkozik Efezusban: ApCsel 19,1-7: ”Megkaptátok-e a Szentlelket? Azok azt mondták: Még csak azt sem hallottuk, hogy van Szentlélek.” Kézfeltételről való oktatás: Zsid 6,2: „a keresztségek tanításáról, valamint a kézfeltételről...”
Anyaga: Távolabbi anyag: a megszentelt krizma(olaj+balzsam),
Közelebbi anyag: kézrátétel v. krizma v. kézrátétel és krizma.
Lényege: „N.! Vedd a Szentlélek ajándékának jelét!”
Kegyelmi hatása: A Szentlélek teljes kiáradás; a keresztségi kegyelem növekedése és elmélyülése, mélyebben meggyökereztet bennünket az istenfiúságban, amely azt mondatja velünk: „Abba, Atya” (Róm 8,15); erősebben egyesít bennünket Krisztussal; növeli bennünk a Szentlélek ajándékait; kapcsolatunkat az Egyházzal tökéletesebbé teszi; megadja nekünk a Szentlélek sajátos erejét, hogy Krisztus igaz tanúiként szóval és tettel terjesszük és védelmezzük a hitet, bátran megvalljuk Krisztus nevét és soha többé ne érezzünk szégyent a kereszt miatt.
Eucharisztia
Alapítása: Jézus Krisztus megígérte: Jn 6 a „élet kenyeréről”; az utolsó vacsorán megvalósította ígéretét; Jézus Krisztus azt akarta, hogy valahányszor az ő rendelkezésére az Eucharisztiát ünneplik, a kenyér és bor színében megjelenjen az Ő teste és vére; 1Kor 11,23-26: „Mert az Úrtól kaptam, amit átadtam nektek, hogy az Úr Jézus azon az éjszakán, amelyen elárulták, fogta a kenyeret, hálát adott, megtörte, és így szólt: Ez az én testem, mely értetek adatik. Ezt tegyétek az én emlékezetemre.”;
Mt 26,26-29: „Miközben ettek, Jézus fogta a kenyeret, megáldotta és odaadta tanítványainak ezekkel a szavakkal: »„Vegyétek és egyétek, ez az én testem.”« Azután fogta a kelyhet hálát adott és odaadta nekik ezekkel a szavakkal: »Igyatok ebből mindnyájan, 28 mert ez az én vérem, az új szövetségé {Kiv 24,8; Jer 31,31}, amely sokakért kiontatik a bűnök bocsánatára. 29 Mondom nektek: mostantól nem iszom a szőlőnek ebből a terméséből addig a napig, amíg az újat nem iszom veletek Atyám országában.«”; Mk 14,22-25; Lk 22,1923,2.
Anyaga: Távolabbi anyag: búzából készült kenyér, és szőlőből készült bor.
Közelebbi anyag: nem meghatározható (a nyugati egyházban a konszekráció, a keleti egyházban a lélekhívás).
Lényege: Jézus Krisztus szavai, melyekkel az utolsó vacsorán tanítványainak önmagát adta.
Kegyelmi hatása: (egyszerre lakoma -hálaadás és dicséret az Atyának-, áldozat -Krisztus és az Ő teste áldozati emlékezete-, valóságos jelenlét -Krisztus jelenléte szavai és Lelke erejének hatására-) növeli az áldozó egyesülését Krisztussal; megbocsátja a bocsánatos bűneit, és megőrzi a súlyos bűnöktől; erősödik a szeretet köteléke az áldozó és Krisztus között; erősíti az Egyház, Krisztus titokzatos testének az egységét.
Bűnbocsánat
Alapítása: Mt 16,19: „Amit megkötsz a földön, meg lesz kötve, a mennyben is. Amit feloldasz a földön, fel lesz oldva a mennyben is.”(Mt 18,18 is); Jn 20,21-23: „Amint engem az Atya úgy küldelek és is titeket...Vegyétek a Szentlelket! Akinek megbocsátjátok bűneit, bocsánatot nyernek; akinek pedig megtartjátok, azok bűnei megmaradnak.”
Anyaga: bánat, bűnbevallás, az elégtételre való készség
Lényege: a feloldozás szövege.
Kegyelmi hatása: kiengesztelődés Istennel (így visszanyeri a kegyelmet), az Egyházzal; az örök büntetés elengedése; az ideig tartó büntetés min. részleges elengedése; a lelkiismeret békéje és derűje, lelki vigasztalás; a lélek erőinek növekedése a keresztény küzdelemhez.
Betegek kenete
Alapítása: Jézus szándékát előre jelzi: Mt 10,7: „ Menjetek...gyógyítsátok meg a betegeket...”; Mk 6,13: „Sok beteget kentek meg olajjal és meggyógyultak”; Mk 14,6-8: „Előre megkente a testemet a temetésemre”; Létét hirdeti: Jak 5,14-16: „Beteg köztetek valaki? Hívassa az egyház papjait, imádkozzanak fölötte, megkenvén olajjal az Úr nevében; A hitből fakadó imádság üdvére lesz a betegnek, és az Úr megkönnyebbíti őt. Ha pedig bűnben van, bocsánatot nyer.”
Anyaga: Távolabbi anyag: szentelt olaj
Közelebbi anyag: az olajjal való megkenés.
Lényege: A megkenés szertartásának a szövege.
Kegyelmi hatása: a beteg egyesül Krisztus szenvedésével saját és az egész Egyház javára; megerősödés, béke, bátorság, hogy keresztény módon viselje a beteg a szenvedést; bűnök bocsánata, ha azt a beteg a bűnbocsánat szentségével nem tudta elnyerni; egészség helyreállítása, ha az a beteg lelki javát szolgálja; előkészítés az örök élet felé tartó átmenetre.
Egyházi rend
Alapítása: Mk 6,12: „Azok elmentek, és hirdették, hogy tartsanak bűnbánatot.”; Mt 10,1: „Ezután magához hívta a tizenkét tanítványát. Hatalmat adott nekik a tisztátalan lelkek felett, hogy kiűzzék azokat, és meggyógyítsanak minden betegséget és minden bajt.”; hatalmat adott „oldani és kötni”, Eucharisztiát ünnepelni, és bűnt megbocsátani; Pünkösdkor rájuk adta a Szentlélek teljességét; az apostolok szertartással közvetítették a lelki hatalmat és küldést: a diakónusoknak: ApCsel 6,6: „Ezeket az apostolok elé állították és ők imádság közben rájuk tették kezüket.” Pálnak és Barnabásnak: ApCsel 13,3: „erre böjtöt tartottak, imádkoztak, rájuk tették a kezüket, azután útnak indították őket.”; Pál Timóteusnak: 2Tim 1,6: „Szítsd föl magadban Isten kegyelmét, mely kézföltételem által benned van,”
Anyaga: a püspök kézrátétele.
Lényege: A kézrátételt követő felszentelési imádság.
Kegyelmi hatása: hozzáhasonít Krisztushoz, hogy a szentséget felvevő Krisztus eszközeként az Egyházért szolgáljon; a felvevő Krisztus megszemélyesítőjeként cselekszik a papi, prófétai és a pásztori feladatkörben.
Házasság
Alapítása: Ter 1,27: „Megteremtett tehát Isten az embert a maga képére; Isten képére teremtette őt, férfinak és nőnek teremtette őket.”; Mt 19,6: „Amit Isten egybekötött, ember szét ne válassza.”; Ef 5,31-33: „Az ember elhagyja atyját és anyját, feleségéhez ragaszkodik és a kettő egy test lesz. Nagy titok ez. Én Krisztusra és az Egyházra vonatkoztatom.”
Anyaga: a kölcsönös önátadás.
Lényege: a kölcsönös önelfogadás. A házassági szerződés teszi a házasság lényegét: „N., én Isten színe előtt feleségül veszlek” és „N., én Isten színe előtt feleségül megyek hozzád.”
Kegyelmi hatása: a házasság szentsége Krisztus és az Egyház egységét jelzi. A házastársaknak megadja a kegyelmet, hogy egymást azzal a szeretettel szeressék, amellyel Krisztus szereti az Egyházat; tökéletesíti a házastársak emberi szeretetét; megerősíti felbonthatatlan egységüket; megszenteli őket az örök élet útján.